Focus op retentie
Retentie beschrijven wij als de activiteit om klanten te behouden. Onzekerheid en angst zorgt ervoor dat consumenten eerder ‘risicomijdend’ gedrag zullen vertonen. Dit is bijvoorbeeld een goed moment om mensen aan te sturen tot verlenging van huidige abonnementen, omdat men minder snel over zal stappen op een nieuw bedrijf. Dit brengt namelijk ‘risico’ en ‘onzekerheden’ met zich mee.
Verandering in besteding
Het platleggen van de horeca, reisverboden en maatregelen die ervoor zorgen dat men veel binnenshuis moet blijven, zorgt voor een ander koopgedrag. Logisch gevolg is dat men nóg meer online aankopen doet, maar we zien ook een stijging in verkoop van luxueuze thuisproducten. Hierbij kan je denken aan fitnessproducten, maar ook aan entertainment. Alles om de tijd zo goed mogelijk te doden, dit is belangrijk om mee te nemen in je communicatie.
Zoekverkeer zal wijzigen
We zien een trend dat men zich aan het oriënteren is. Men heeft momenteel meer tijd, is meer thuis en zal meer tijd spenderen aan het oriënteren op zaken en producten. Simpel gezegd; men heeft meer tijd om te gaan vergelijken.
Hierdoor zie je dat er minder snel abrupte keuzes gemaakt worden en daardoor ook minder doelgerichte zoekopdrachten invoeren. Dit biedt kansen op twee manieren. Enerzijds zal men dus meer algemeen gaan zoeken, waardoor meer producten aan een zoekopdracht kunnen voldoen. Anderzijds zullen de mensen die wel specifiek aan het zoeken zijn, zich al georiënteerd hebben en derhalve sneller overgaan tot aankoop.
Ditzelfde is merkbaar bij de campagnes die online gevoerd worden. Meerdere adverteerders zullen specifieke campagnes gaan uitstellen (aangezien men minder specifiek zoekt). Aangezien de kosten voor advertising markt gedreven zijn, zullen de prijzen waarschijnlijk dalen. Dit is de overweging waard om toch wel te gaan adverteren, aangezien je meer mensen kunt bereiken met hetzelfde budget en dus beter onder de aandacht kan komen bij je doelgroep.
Social media gebruik zal toenemen
Het gebruik van social media zal flink gaan toenemen, nu we allemaal thuis zitten. In China zagen we dat de bevolking maar liefst 7,3 uur per dag aan tv en online platformen besteedden. Deze trend zullen we in Nederland ook zeker zien. Via social media kunnen we consumenten gaan inspireren en sturen in hun oriëntatie naar (nieuwe) producten en diensten.
De wereld is momenteel in onzekerheid. Geen enkel bedrijf had de crisis rondom corona kunnen voorzien en bedrijven moeten snel schakelen. Creatief denken en oplossingsgericht kijken naar deze situatie is noodzakelijk geworden. Focus op het behouden van klanten, laat de waarde zien van je bedrijf en probeer nieuwe (advertentie-)platformen uit, zoals social media.