fbpx

Core Web Vitals van Google

Maak kennis met de Core Web Vitals van Google! Deze nieuwe SEO metrics zijn door Google aangekondigd om de gebruikerservaring op de website te verbeteren. Dankzij deze factoren wordt het begrip ‘gebruikerservaring’ een stuk beter meetbaar gemaakt. De metrics worden in 2021 pas toegevoegd aan het algoritme, maar wij zijn al bezig (geweest) met inspelen op deze nieuwe ontwikkeling.

Wat zijn deze Core Web Vitals?

Binnen Google is er al enige tijd een zoektocht geweest naar de juiste elementen om de gebruikerservaring het beste te meten. Uit deze uitdaging zijn de Core Web Vitals ontstaan. De eerste indruk van een bezoeker op een pagina beoordelen? Maak gebruik van deze drie statistieken!

Paginasnelheid (Largest Contentful Paint)
De meeste onderbrekingen in een online winkel of zoekproces ontstaan door de (trage) laadtijd van een pagina.

In het verleden werd er gekeken naar de First Contentful Paint. Hierbij werd gekeken naar de laadtijd van het allereerste zichtbare element. Uiteindelijk bleek dit element niet zo sterk, want dit is veranderd naar Largest Contentful Paint: wanneer het grootste zichtbare element is geladen.

Goed scoren op Largest Contentful Paint? Dan is het van belang dat het grootste element binnen 2.5 seconden geladen is, in ten minste 75% van de paginabezoeken. Duurt het langer dan 4 seconden om de pagina te laden, dan is dit ondermaats.

Interactiviteit (First Input Delay)
Het begrip ‘Interactiviteit’ of First Input Delay gaat over de manier waarop de website of webshop laat merken dat een interactie of klik heeft plaatsgevonden. Stel je voor dat je een product hebt toegevoegd aan je winkelwagen, maar je niet duidelijk hebt meegekregen dat er écht iets in het winkelmandje is gestopt, dan kan het lijken alsof er vertraging heeft plaatsgevonden. Deze bevestiging van de interactie kan bijvoorbeeld verbeterd worden door het product te laten vliegen naar het winkelmandje of een andere animatie toe te voegen.

Hoog scoren op dit element? Zorg ervoor dat interactieve factoren snel reageren en geef op een visuele manier feedback dat deze interactie heeft plaatsgevonden. Dit wordt gemeten door een vertraging van 100 milliseconden of minder tussen een interactie op je pagina en het resultaat (in minimaal 75% van de paginabezoeken).

Stabiliteit (Cumulative Layout Shift)
Zodra een pagina wordt geladen, worden de website-elementen in een specifieke volgorde afgebeeld. Dit kan ervoor zorgen dat de positie van elementen die al waren geladen, ineens verandert. In sommige gevallen komt dit de gebruikerservaring niet ten goede, omdat elementen bijvoorbeeld buiten beeld zijn gevallen.

Het beste is natuurlijk om elementen helemaal niet te verschuiven, maar Google is nog redelijk flexibel in deze meting. Om de Cumulative Layout Shift te meten, wordt er gekeken naar twee elementen:
• Hoe vaak verschuift de layout?
• Hoe groot zijn deze verschuivingen?

Om goed te scoren op de Cumulative Layout Shift, is het belangrijk dat je in 75% van de paginabezoeken 0.10 of lager scoort. Een score boven de 0.25 wordt beschouwd als slecht.

Voldoet jouw website aan de Core Web Vitals?

Ongeveer zes maanden voordat de metrics worden ingevoerd, zal Google iedereen hiervan op de hoogte stellen. Het kan zeker geen kwaad om eerder al te focussen op deze punten, want er wordt gesteld dat websites die positief scoren op de elementen, 24% minder kans hebben om websitebezoekers te verliezen tijdens het laden van de webpagina.

Benieuwd hoe jouw website presteert op de nieuwe metrics van Google? Onze specialisten staan voor je klaar! Neem contact met ons op per mail info@sensmarketing.nl of bel 036 – 3030061.

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen