Conversie optimalisatie gids

Het is een term die we in de marketingwereld steeds vaker voorbij zien komen: conversie optimalisatie! Niet zo gek ook, omdat conversie optimalisatie veel voordelen te bieden heeft en vandaag de dag ook steeds belangrijker aan het worden is. Maar wat is conversie optimalisatie nou precies? En hoe kun je ermee starten? Wij zullen in deze gids dit begrip uitgebreid behandelen en wij zullen tevens een aantal tips geven, waardoor het voor iedere website mogelijk is om meer conversies te behalen. Lees dus snel verder als jij van je huidige bezoekers meer klanten of leads wil maken!

Wat is conversie optimalisatie?

Voordat we uitgebreid het stappenplan van conversie optimalisatie gaan bespreken met de bijbehorende voordelen zullen we eerst bij de basics van conversie optimalisatie starten. Dit begint uiteraard met de vraag ‘wat is conversie optimalisatie’? ‘Simpel gezegd omvat dit alle acties die zich richten op het optimaliseren van een website (of website pagina), om op deze manier meer conversies te behalen.’ Dit begrip is afkomstig van de Engelse term conversion rate optimization (CRO). Vrijwel iedere pagina heeft namelijk een doel. Dit kan iets simpels zijn, zoals het lezen van een tekst en het klikken op een button, maar het kan ook een groter doel zijn. Hierbij kun je denken aan het doen van een aankoop of het aanvragen van een offerte. Uit deze voorbeelden blijkt dat er verschillende soorten conversies bestaan. Een veelgebruikt onderscheid is die tussen micro- en macro conversies. Micro conversies zijn doelen die iets minder waarde hebben en dus ook iets eenvoudiger te realiseren zijn. Een aantal voorbeelden van micro conversies:

  • Klikken op een button
  • Bezoeken van een pagina
  • PDF downloaden

Macro conversies zijn doelen waar meer waarde aan wordt gehecht en die ook meer moeite vragen aan de bezoeker om tot de desbetreffende conversie over te gaan. Voorbeelden van macro conversies zijn:

  • Een aankoop doen
  • Aanvragen van een offerte
  • Afsluiten van een abonnement

Al met al kan er dus geconcludeerd worden dat er enorm veel verschillende conversiedoelen op een pagina kunnen bestaan. Conversie optimalisatie focust zich op het optimaliseren van een pagina, zodat meer bezoekers tot een bepaald conversiedoel overgaan. Of dit nou een micro- of macro conversie is, CRO maakt het mogelijk om deze doelen te optimaliseren.

Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?

Conversie optimalisatie is voor vrijwel iedere website van belang. Stel je maar eens de volgende situatie voor: je site is goed vindbaar in de organische zoekresultaten en trekt veel verkeer, maar vrijwel geen enkele bezoeker gaat over tot conversie. Dat is uiteraard geen gewenste situatie! Het is erg zonde als je veel tijd en geld hebt geïnvesteerd in een goede online vindbaarheid of betaalde advertenties, maar dan uiteindelijk merkt dat er te weinig conversies hieruit voortvloeien. Door middel van het inzetten van conversie optimalisatie is het mogelijk om inzichten te krijgen in manieren hoe je ervoor kunt zorgen dat er meer bezoekers overgaan tot conversie. Ook is het een uitstekende manier om het gebruiksgemak van je website te vergroten.

Conversie optimalisatie gids

Voordelen van conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie inzetten heeft, naast het verhogen van het aantal conversies van een pagina, nog enorm veel andere voordelen te bieden. Zo vergt conversie optimalisatie over het algemeen geen ingrijpende veranderingen aan de website, omdat het met kleine aanpassingen al mogelijk is om behoorlijke resultaten te behalen. Hierdoor is er (meestal) niet veel tijd nodig om een CRO traject op te starten. Zo kan het veranderen van de CTA tekst van een button of het weergeven van reviews al snel leiden tot meer conversies. Ook hoef je verder niks te veranderen aan de manier waarop jij de huidige online marketingactiviteiten uitvoert. CRO speelt zich namelijk echt op de pagina zelf al: het verandert dus helemaal niets aan de manier hoe bezoekers op de website terechtkomen.

Eén van de grootste voordelen van conversie optimalisatie is dat vrijwel alles online meetbaar is. Wij marketeers zijn vaak geneigd om af te gaan op onze eigen mening, waardoor dit soms lastig te onderbouwen is richting een cliënt. Dit is bij CRO gelukkig totaal niet het geval! Bij conversie optimalisatie laat je namelijk de data voor je spreken, omdat de uitkomsten zijn gebaseerd op de cijfers en het gedrag van consumenten op de site. Meten is weten, dus je kunt uitstekend aan je opdrachtgever of cliënt verantwoorden waarom je voor iets hebt gekozen.

Conversie optimalisatie stappenplan

Nu duidelijk is wat conversie optimalisatie precies inhoudt en wat de verschillende voordelen zijn, gaan we nu het stappenplan van een CRO traject behandelen.

Het stappenplan van een CRO traject is te onderscheiden in vier stappen.

  1. Probleem
  2. Hypothese
  3. Testen
  4. Evaluatie

Je begint uiteraard bij het probleem. Belangrijk is om te kijken wat momenteel beter kan op de website. Een aantal hulpvragen die hierbij kunnen helpen zijn:

  • Wat kan er beter?
  • Waarom haken bezoekers af?
  • Waar lopen bezoekers tegen aan op de website?

Hierbij kunnen tools zoals Hotjar en Google Analytics erg goed helpen. Ook als je denkt dat alles goed gaat op de website is het echter mogelijk om verbeterpunten te vinden. Zo kan het bijvoorbeeld blijken dat een pagina een hoog bouncepercentage heeft of dat een button vrijwel geen kliks oplevert. Dit zijn dan mogelijk interessante pagina’s/elementen om te betrekken in je experiment.

Op het moment dat je het probleem hebt gevonden is het tijd om hypotheses op te stellen. Merk je bijvoorbeeld dat een button op een bepaalde pagina weinig kliks oplevert, dan zou dit wellicht een hypothese kunnen zijn: ‘door de button kleur van groen naar rood te veranderen, verwacht ik dat de button 25% meer kliks oplevert.’ Aan te raden is om meerdere hypotheses op te stellen, zodat je achteraf kunt bekijken welke hypothese klopt.

Nadat je de hypotheses hebt opgesteld is het tijd om te gaan testen! Belangrijk is om vooraf na te denken over welk type experiment je gaat inzetten. We gaan later in deze gids de verschillende soorten experimenten behandelen. Op het moment dat er voldoende bezoekers/respondenten hebben meegedaan aan de test, is het tijd om de resultaten te analyseren en evalueren. Mocht het blijken dat je hypothese juist is, dan kun je besluiten om deze verandering door te voeren op de pagina. Ook als de resultaten laten zien dat de hypothese niet klopt, dan kun je er alleen maar van leren! Je weet in dat geval namelijk dat het niet werkt en dit kun je dan vervolgens meenemen als leerpunt.

Experimenteren

CRO wordt vaak in de war gehaald met A/B testen. Dit is aan de ene kant wel begrijpelijk, omdat A/B testen een belangrijk onderdeel is van CRO. Conversie optimalisatie is echter veel meer dan enkel experimenten bedenken en uitvoeren. A/B testen is dus niet hetzelfde als conversie optimalisatie, maar het is wel een belangrijk onderdeel ervan.

Het testen van je ideeën is namelijk één van de belangrijkste stappen die je uitvoert tijdens het CRO proces. Door te experimenten kun je bekijken of de vooropgestelde hypotheses testen. Uit deze experimenten kan vervolgens blijken of de hypotheses die je vooraf hebt opgesteld kloppen of niet. Of je idee nou werkt of niet, je kunt er in ieder geval enorm veel van leren.

Bij een A/B test worden bezoekers willekeurig verdeeld in twee gelijke groepen. De bezoekers zelf weten niet dat ze meedoen aan een A/B test, waardoor het mogelijk is om onbewust gedrag te meten. Wij mensen vertonen namelijk vaker onbewust gedrag dan bewust, zeker op websites. Aangezien je onbewust gedrag niet kunt vragen, moet je het gaan testen. Hier komt een A/B test of een ander soort experiment uitermate goed van pas.

Je kunt een heleboel zaken onderzoeken met behulp van een A/B test! Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • CTA tekst
  • Kleur van button
  • Plaats van een button
  • Mediagebruik (denk hierbij aan een afbeelding of productvideo)

Er bestaan verschillende soorten experimenten, zoals een A/B test, multivariate test en een split URL test. Een A/B test is waarschijnlijk de meest bekende van deze soort experimenten. Dit is een experiment waarbij slechts één aanpassing wordt gemaakt en vervolgens wordt getest. Bij een multivariate test worden er meerdere variabalen aangepast en vervolgens getest. Zo kun je bijvoorbeeld door middel van een multivariate test met de kleur van een button, de plaats ervan en de tekst allemaal tegelijk experimenteren. Een split URL test is weer heel anders. Hierbij worden bezoekers naar verschillende pagina’s gestuurd. Hiermee is het mogelijk om een hele pagina met verschillende variabelen te testen. Op basis hiervan kun je bekijken welke pagina beter heeft gepresteerd en kun je ook uiteindelijk besluiten welke versie je gaat kiezen.

Conversie optimalisatie tools

Het fijne aan conversie optimalisatie is dat er een heleboel hulpmiddelen beschikbaar zijn die het proces kunnen helpen/verbeteren. Hierdoor is het mogelijk om advies te geven op basis van data, wat ervoor zorgt dat je alles goed kunt onderbouwen. Enkele van de meest bekende tools zijn Hotjar, VWO en Google Optimize. Wij gaan deze tools hier verder bespreken!

Hotjar

Hotjar is waarschijnlijk wel de meest bekende tool als het aankomt op heatmaps. Met behulp van deze heatmaps kun je het gedrag van bezoekers in kaart brengen: waar ze op klikken, hoe ver ze scrollen en hoe ze met de muis over een pagina navigeren. Zeker met behulp van de recordings krijg je een zeer concreet inzicht in hoe bezoekers zich gedragen op de pagina. Merk je bijvoorbeeld uit de heatmap dat bezoekers een zeer belangrijk onderdeel onderaan de pagina niet zien? Dan kan het handig zijn om dit gedeelte hoger op de pagina te plaatsen.

VWO

VWO is een programma waar veel CRO specialisten gebruik van maken. Met behulp van VWO kun je verschillende experimenten uitvoeren, zoals A/B- en multivariate testen. Je kunt echter veel meer met deze tool! Zo kun je heatmaps aanmaken, on-page enquêtes inzetten en formulieren analyseren. Het is dus een zeer uitgebreid hulpmiddel die je kunt gebruiken om een CRO traject in goede banen te leiden.

Google Optimize

Google Optimize is een tool van Google waarmee het mogelijk is om experimenten op te zetten. Het is zeer eenvoudig in gebruik en één van de grootste voordelen: het is gratis! Dit is dus een ideale tool om te starten als je net begint in het CRO vakgebied. Je hoeft alleen een stukje code op de website te plaatsen en je bent klaar om te gaan experimenteren.

Doordat het programma van Google is, is het zeer eenvoudig te koppelen met andere tools zoals Google Analytics. Door het te koppelen met doelen in Google Analytics is het mogelijk om een goed beeld te krijgen van het verloop van het experiment.

Conversie optimalisatie tips

Om deze gids over CRO af te sluiten, zullen wij nog een aantal tips bespreken waar je op dient te letten op het moment dat je aan de slag gaat met een conversie optimalisatie traject in de praktijk! Je kunt deze tips ook gebruiken om een beeld te vormen hoe conversie optimalisatie in de praktijk kan worden toegepast.

Creëer vertrouwen

Vertrouwen werkt erg goed bij consumenten. Dit speelt erg in op het principe van sociale bewijskracht, één van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Sociaal bewijs helpt (onzekere) bezoekers met het maken van een beslissing. Je kunt zelf uiteraard voor een hele mooie lap tekst zorgen waarom bezoekers bij jou aan het juiste adres zijn, maar consumenten vertrouwen eerder andere consumenten. Zorg er dus voor dat je site over voldoende sociale bewijskracht beschikt. Dit kun je inzetten door bezoekers de mogelijkheid te bieden om een review achter te laten. Belangrijk is wel dat je reviews van echte klanten gebruikt en dus geen neppe reviews gaat plaatsen, aangezien dit hard kan worden afgestraft en je hiermee je betrouwbaarheid schaadt.

Denk vanuit de consument

Wij marketeers willen meestal graag onze eigen mening betrekken in ons werk. Bij CRO gaat het echter niet om wat jij mooi vindt, maar om wat het best werkt voor bezoekers. Je website werkt namelijk als middel om het doel van een bezoeker te vervullen. Sommige dingen die je moet aanpassen zal je zelf waarschijnlijk niet zo mooi vinden, maar dat moet je dan even loslaten. Als het meer conversies oplevert, dan maakt het minder mooie design uiteraard niet uit!

Schaarste

We herkennen het allemaal wel: een melding bij een product dat er nog maar 3 artikelen beschikbaar zijn of dat de actie verloopt binnen 12 uur.

Dit zijn allemaal pogingen om schaarste te creëren. In de meeste gevallen werkt het ook nog eens goed, aangezien er urgentie bij de bezoeker wordt gecreëerd. Belangrijk is wel dat de informatie die je neerzet accuraat is en dus niet verzonnen.

Tijd

Een CRO traject kan aardig wat tijd in beslag nemen, omdat je voldoende bezoekers moet hebben die meedoen aan je experiment. Voor sites die duizenden bezoekers per dag trekken zal er minder tijd nodig zijn om betrouwbare uitspraken te kunnen doen in vergelijking met sites die tientallen bezoekers per maand trekken. Het is dus aan te raden om de test zo lang mogelijk te laten staan, aangezien hiermee de kans groter is dat je resultaten betrouwbaar zijn en ook goed te onderbouwen zijn.

Ook CRO inzetten?

Wil je meer informatie ontvangen na het lezen van deze CRO gids? Of ben je al geïnteresseerd in het inzetten van conversie optimalisatie? Neem in dat geval dan vrijblijvend contact met ons op! Onze medewerkers helpen je met alle plezier verder.

 

 

 

 

 

 

 

 

LinkedIn
Instagram

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen

Menu